Vardagens charm..


Är en vardag som alla andra vardagar eller kan man göra den till något extra? Vissa längtar efter att semestern ska ta slut så att de kan komma in i rutiner och exakt veta vad som sker, skolan / jobb - hem / middag - möjligtvis någon hobby och sen läggdags. Detta kan vara positivt men det finns konsekvenser för att leva i rutin må ni tro & där rutinerna snart blir  ett hål man bara gräver djupare i.Det har vi sett, med våra blåa och bruna ögon och hört med våra alldeles egna öron.

Mitt under varje trevlig stund på dagen får man höra fler o fler klagomål tills man snart brister o säger "gör någonting åt det då!"."I natt sov jag fruktansvärt dåligt", "imorgon måste jag läsa ut boken", idag var jag tvungen att vakna tidigt, och så fortsätter det. I vår omgivning har jag och min kära bloggkamrat åskådat de bästa klagomål och vardagsrutiner.         

Vad blir konsekvensen av att leva i vardagen utan att riktigt närvara i den?


Jo, mardrömmar, skrik under sömnens gång, depression som smyger sig runt hörnet, sämre självförtroende, trötthet och mindre kreativitet är några av de resultat som vi har runt omkring oss.

Hur går fyra unga, relativt friska och krya tjejer från att i början av hösten vara energiska, "gymma", shoppa & festa till att äta söndags-paj, sova eftermiddag och titta på tv-tablån med nerdragna gardinerna och göra det till en vardagsrutin? Aktiviteter som bara för någon månad sen var självklara blir nu en svår uppgift.
Kära vänner, att samla ett inlinesgäng eller några vänner för ett aerobics pass är svårt till skillnad från att samla de runt tv:en med lite paj.

"Jag undrar om jag inte är trött hela tiden eftersom jag inte gör så mycket", jo förmodligen var det så, men idag är vi precis som igår, lika trötta. Ska man vara slutkörd efter två timmars föreläsning och ta sig en vila som oftast är på en 4-5h paus?
 Hm... Tolka nu inte detta fel, för visst ska man kunna säga "imorgon måste jag läsa ut boken" eller "inatt sov jag fruktansvärt dåligt" men det är hur och varför man säger det. Det är solig morgondag, då kanske vi kan börja med att förändra vardagen från igår och sömnen kanske ger med sig i natt eller om man börja läsa på boken redan efter fikat så hade inte ångesten betonats på ordet MÅSTE och ångesten i rösten ha besegrat all humör i rummet.

Det är kanske där problemet ligger, att man p.g.a rutinerna och bekvämligheten i vardagen glömmer bort att när vi ändå sitter och tuggar på blåbärs pajen en söndag att inget annat ska komma i vägen.

Alla saker som skall komma imorgon eller senare får också komma imorgon eller senare. Pajen får ta den stunden för allt har sin tid. Det enda som ska existera i pajsöndagen är njutningen och mumsandet av den underbara varma pajdoften......
.......det är trots allt där man finner diamanterna som förgyller livet i vardagliga rutinerna.


Kommentarer
Postat av: milla

Länge leve 90talet! Sjukt jag skuttade till skolan idag ;D

2008-09-16 @ 14:18:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0